راهکاری برای مدیریت حساب های شخصی (تجربه ی فردی)

بیشتر از 6 سال است که حساب های شخصی خودم را یادداشت می کنم. این کار بیشتر به خاطر دقتی بوده که در زندگی شخصی خودم، نسبت به نحوه ی خرج کردن و مدیریت مالی فردی داشته ام.

اوایل هزینه ها را فقط در سررسیدم یادداشت می کردم و در انتهای ماه جمع کل آن را بدست می آورم. مدتی که گذشت سوال هایی برایم بوجود آمد که این هزینه ها در چه دسته بندی هایی خرج شده. در فکر به این موضوع دسته هایی کلی برای خرج هایم مشخص کردم که باز برایم مفید نبود. با حمید (دوستی که بیست سال هست در کنار هم بوده ایم) صحبت کردم و یک دسته بندی که قبلا خودش انجام داده بود به من معرفی کرد. یکسالی هم با دسته بندی های حمید، حساب های خودم را ثبت کردم. اما مدتی بعد دوباره نسبت به دقت آن حساب کتاب، برایم سوال پیش آمد. در ادامه تصمیم گرفتم برای درک بهتر دسته بندی هزینه ها، سرفصل های مختلف سبد هزینه ی خانوار را که از سمت سایت های رسمی دولتی مانند مرکز ملی آمار اعلام شده بودند بررسی کنم. نتایج جالبی داشت، نمیدانستم نحوه ی دسته بندی ها براساس چه سرفصل هایی میتواند تقسیم شود. مانند عکس زیر

 

 

سپس با توجه به اطلاعاتی که بدست آوردم، تجربه ای که در ثبت حساب ها داشتم و نیازهای فردی خودم، به یک دسته بندی کامل و مرتبط با شرایط خودم رسیدم که عکس آن را اینجا می گذارم.

 

 

با این جدول در طول زمان دقیقا متوجه میشدم که پول های ورودی در چه دسته هایی بیشتر هزینه می شود و چگونه میتوانم هزینه ها را مدیریت کنم. هر چه بیشتر گذشت، بیشتر به گزارش گیری از نتایج توجه کردم و با استفاده از اکسل، گزارش های تجمعی از ماه ها می گرفتم. به همین روال  این گزارش را تکمیل کردم و تمام حساب های خودم با دیگران، قرض هایی که میدادم یا میگرفتم، وام هایی که گرفتم، پول های ورودی و پول هایی را که از سپرده ی خود، برای زمان بحران مالی استفاده می کردم را ثبت کردم. امروز میتوانم بگویم که برای خودم یک حساب کاملا شفاف از هزینه ها و روند عملکردم در ماه و سال ساخته ام.

دوست داشتم این تجربه رو اینجا بنویسم تا اگر کسی به دنبال شفاف سازی حساب های خودش میگرده، بتونه به اندازه ای که کمک کننده باشه، از این جدول استفاده کنه.

 

 

 1                  5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *