فرصت طلبی هوشمندانه (اسنپ فود)

فرصت طلبی هوشمندانه از مواردیست که در تفکر استراتژیک در مورد آن صحبت می شود. فرصت طلبی هوشمندانه یکی از 5 الگوی لیدکا از مدل های تفکر استراتژیک است.اما برای داشتن فرصت طلبی هوشمندانه چه کارهایی باید انجام دهیم؟

 

 

در درس تفکر استراتـژیک  متمم، درسی به نام الگوی 5 بخشی لیدکا وجود دارد، که در مورد فرصت طلبی هوشمندانه این گونه توضیح میدهد : فرصت طلبی هوشمندانه یعنی اینکه در عین طی کردن مسیر خود و مقید بودن به حفظ حهت گیری کلی، نگاه را از آنچه در حاشیه ی مسیر می گذرد برنداریم. و همواره آماده باشیم تا در صورت نیاز، با توجه به فرصت های ارزشمند پدیدار شده، مسیر خودرا اصلاح و تعدیل کنیم.

به طور ویژه، به کلمه‌ی هوشمندانه توجه کنید.

چون اگر هوشمندانه را برداریم، آن‌چه می‌ماند فرصت‌طلبی است و استراتژی هرگز فرصت‌طلبی را توصیه و تجویز نمی‌کند.

 با توجه به توضیح بالا، برای مثال و درک راحت تر این موضوع، دوست دارم چند قسمت از کارهای تیم اسنپ فود را در دوران کرونا اعلام کنم.

با شیوع و شدید شدن ویروس کرونا، تیم چابک و سریع اسنپ فود در همان هفته ی اول اسفند ماه 98 پرسشنامه ای را برای مشتریان خود فرستادند و با استفاده از فرصت پیش آمده در این فضا، مشکلات و دغدغه های مشتریان را شناسایی کردند که در ادامه امکان مشاهده ی رستوران به صورت آنلاین در زمان آماده شدن سفارششان را به آنها دادند (طرح غذای شفاف). شاید این اقدام اثربخشی بالایی نداشت اما یکی از مواردیست که در دسته ی فرصت طلبی هوشمندانه قرار می گیرد.

در اقدامی دیگر تیم اسنپ فود شرایطی را بوجود آوردند تا مشتری بتواند بعضی از سفارش های خود را مثل پیتزا (ساندویچ و مرغ) به صورت نیم پز و قبل از پخت به دست مشتری برساند تا مشتریان خودشان آن را بپزند و حس بهتری نسبت به این خرید پیدا کنند.

اما این اقدام ها به اینجا ختم نشد و با توجه به داشتن امکان خرید از سوپر مارکت ها در اپلیکیشن اسنپ فود، تبلیغات بسیار زیادی با پیام “لازم نیست از خونه بیرون برید” برای معرفی بهتر بخش سوپر مارکت انجام گرفت. در این فرصت، اسنپ فود، هم عرضه کننده های بیشتری را ارائه داد، هم شهرهای خود را قوی تر کرد و هم اینکه مشتریان را به خوبی به سمت افزایش درخواست هدایت کرد. در همین شرایط، رقیب اصلی اسنپ فود، چیلیوری (که البته نمی توان به چشم رقیب برای اسنپ فود به آن نگاه کرد) اعلام کرد که این مجموعه را بدلیل انحصارگری اسنپ فود (در واقعیت نداشتن سهمی از بازار) و شرایط کرونا، تعطیل می کند.

بنابراین بهترین فرصت برای اسنپ فود بدست آمد تا تبلیغاتش را با هدف تثبیت خود در بازار و البته معرفی بهتر محصولاتش در شرایط پیش آمده به انجام برساند. استفاده از پیام های مرتبط با شرایط کرونا، توصیه های بهداشتی و ایمنی و البته استفاده از جمله هایی که برای سلامت مشتریان به کار برده میشد، مواردی بودند که در جهت پیشبردِ فرصت طلبی هوشنمندانه استفاده شد.

این استراتژی به شکل مستمر با پیام در خانه بمانید برای جذب مشتری، ادامه پیدا کرد تا اینکه در چند روز اخیر برگ جدیدی از سمت تیم اسنپ فود رو شد. سفارش آنلاین از داروخانه (البته فقط محصولات بهداشتی).

دقیقا در زمانیکه دغدغه ی مشتریان پیدا کردن محصولات ضدعفونی بوده و البته نیاز به آگاهی از موجودی آن محصولات نیز داشتند، اسنپ فود امکان ثبت سفارش را به صورت آنلاین در این برهه بوجود آورد. اضافه کردن این امکان، یکی از بهترین مثال های موجود برای موضوع فرصت طلبی هوشمندانه است که امروز در اپلیکیشن اسنپ فود در بهترین زمانِ خود برای ارائه به مشتریان بوجود آمده است.

مهراد عبدالرزاق رییس هیات مدیره اسنپ فود در پادکست زوم توضیحاتی را نسبت به استراتژی های اسنپ فود در شرایط کرونا توضیح می دهد که به 3 نکته ی مهم اشاره میکند.

” رسالت اصلی اسنپ فود پاسخگویی به نیاز خورد و خوراک مشتری است. بنابراین در این شرایط 3 دسته بندی را انجام دادیم:

  • کسانیکه میخواهند در منزل آشپزی کنند و ما باید تمامی ملزومات را از گوشت، میوه ، سبزیجات و … به دستشان برسانیم.
  • کسانیکه نمی توانند آشپزی کنند و وسواس زیادی نسبت به آلوده بودن غذا دارند، گزینه ی بگیر و بپز را در اختیارشان گذاشتیم. (طرح بگیر و بپز)
  • کسانیکه بدلیل سرعت زندگیشان مجبور به تامین غذا می شوند، تلاش کردیم استاندارد قابل قبولی را به آنها ارائه دهیم (طرح غذای ایمن).

با توجه به توضیحات مربوط به فرصت طلبی هوشمندانه و البته مثال های خوبی که نسبت به تیم اسنپ فود وجود داشت، میشه نتیجه گرفت که برای دیدن و استفاده ی به موقع از شرایط مختلف در قالب فرصت طلبی هوشمندانه، نیاز به یادگیری، آماده سازی، رشد فردی و تیمی و داشتن زیرساخت هایی داریم که با دیدن موقعیت پیش آمده، در لحظه ی مناسب بتوان آنها را به کار بست.

 

 

 1                  5

یک دیدگاه برای “فرصت طلبی هوشمندانه (اسنپ فود)

  1. سلام امکان این هست که این مثال اسنپ فود از جنبه های دیگر مدل لیدکا از جمله تفکر سیستمی و فرضیه ها و عزم استراتژیک نیز بررسی شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *