چند تجربه ی فردی در شخصیت شناسی

شخصیت شناسی و شناخت کامل خود، از اولین و پایه ای ترین گام های هدف گذاری است. ما قبل از هر تصمیم گیری ایی باید خود را بشناسیم تا بتوانیم در جهت صحیح قدم برداریم اما از چه راه هایی خود را بهتر بشناسیم؟

 

 

هر فردی در طول زمان از نظر رفتاری، اجتماعی، فرهنگی یا اقتصادی تغییرات زیادی می کند (البته به شرطی که برای تغییر اقدام کند). عوامل مختلفی از جمله دوستان، آشنایان، نزدیکان، همکارها، فالوورهای شبکه های احتماعی و کسانی که آنها را دنبال می کنیم در نوعِ فکر و رفتار ما اثرگذارند.

برای شناخت بهتر خود یکی از منابع در دسترس، دوستان یا همکارانی هستند که مستقیم با آنها در ارتباطیم و رابطه نزدیکی داریم. می توانیم سوال هایی را آماده کنیم و به آنها بدهیم تا نظرشان را نسبت به ما عنوان کنند. حسن این کار این است که خروجی رفتار و حاصل آنچه که انجام میدهیم را از دید اطرافیان می بینیم و بهتر میتوانیم رفتار خود را تحلیل کنیم. پس از اینکه نقاط قوت، ضعف و مواردی که از چشممان دور مانده بود را متوجه شدیم با توجه به اولویت ها برای بهبود آنها برنامه بریزیم و پس از مدتی خروجی پاسخ ها را به صورت جدول دراوریم و به همان دوستان بگوییم که نمره بدهند. اگر تغییرات خوبی را مشاهده کردیم به این معنیست که در جهت بهبود عملکرد خود قدم های صحیحی برداشته ایم.

یکی دیگر از راه های شناخت خود آزمون های مختلفی است که در سایت های آنلاین وجود دارند و به سرعت نتیجه ی رفتاری مارا نسبت به پاسخ هایی که داده ایم اعلام می کنند. آزمون هایی مثل IQ ، EQ ، MBTI ، آرکتایپ و عزت نفس.

 

 

هر کدام از این آزمون ها به شکلی جدا سوالاتی دارند که پس از پاسخ به آنها، نتایج را در دسته بندی های مختلف به ما اطلاع و راهکارهای بهبود را نیز پیشنهاد می دهند.

طبق تجربه ی شخصی، نمیتوانم بگویم که هر آزمون، پاسخ دقیقا درستی را به ما می دهد اما اگر پاسخ چند آزمون را داشته باشیم و باهم مقایسه کنیم، از حاصل تمامی آنها در کنار جواب هایی که اطرافیانِ ما داده اند، می توانیم نتیجه گیری درستی انجام دهیم و به این ترتیب در جهت بهبود رفتار و شخصیت خود عمل کنیم.

یک مورد دیگر هم که از نظر شخص من بسیار کمک کننده هست و می تواند از عواملی باشه که سبب سرعت رشد و تغییرات در این موضوع شود، داشتن فردی به عنوان مشاور اجتماعی برای خودمان است. اگر بتوانیم فردی را انتخاب کنیم که از نظر رفتارشناسی فردی بالغ و قابل اعتماد باشد، در زمینه ی فوق بسیار نقش موثری خواهد داشت.

فکر می کنم که در 15 سال گذشته پیش چند مشاور رفته ام و درحال حاضر حدود 6 سال است که فردی را به عنوان مشاور خود انتخاب کرده ام که در زندگی فردی من بسیار اثربخش بوده است. دلیل اثربخشی مشاور خوب نیز، این است که وقتی در جلسه ی دو نفره در حال صحبت هستیم، به این دلیل که نیاز به مشورت و کمک ایشان داریم، باید از کوچکترین فکرها و رفتارهای خودمان بدون سانسور تعریف کنیم تا او بتواند ما را به شکل صحیح و دقیق ارزیابی کند و راهکارهای عملی برای اصلاح و تغییرات ما نیز بدهد یا حتی اینکه مارا نسبت به اشتباه فکری خودمان آگاه کند. به این ترتیب کسی را داریم که هم تخصص و تجربه دارد و هم مارا به خوبی می شناسد و می تواند به خوبی در جهت رشد و توسعه ی فردی ما کمک کند.

فکر می کنم تنها راه رشد و موفقیت در جهتی که هر کدام از ما برای خود درنظر گرفته ایم، خودشناسی است. اینکه بدانیم در چه چیزهایی توانمندیم، چه ضعف هایی داریم، چه چیزهای را دوست داریم یا از آنها بدمان می آید، در چه راه هایی سرعت رشد بیشتری داریم، پتاسیل ما در کجا بهتر است و بسیاری موارد دیگر.

با شناخت صحیح موارد مختلف نسبت به شخص خودمان، می توانیم مسیر خود را هموارتر، سریعتر و البته صحیح تر پیدا کنیم و در آن قدم بگذاریم.

 

 

 

 1                  5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *