خطایی که بنیان گذار و مدیر عامل اوبر را جابجا کرد

اوبر بزرگترین استارتاپ حوزه ی تکنولوژی در زمینه ی حمل و نقل آنلاین، که از نظر ارزشگذاری بزرگترین شرکت غیر بورسی جهان است.

 

 

در چند روز گذشته 3 ماجرای مهم در مورد بنیان گذار آن تراویس کالانیک (Travis Kalanick) که مدیر عامل اوبر هم بوده خواندم، که برایم جالب بود.

این 3 ماجرا در مورد خطاهای او و تصمیم قاطعیست که سهامداران اوبر برای جایگزینی او در سمت مدیر عاملی می گیرند.

 

ماجرای اول:

تراویس کالانیک در یک شب که برای بازگشت به منزل از پلتفرم اوبر استفاده می کند، به این دلیل که راننده او را می شناسد وارد صحبت با او می شود و راننده درد دل های زیادی از جمله کاهش درآمدش در طول چند ماه گذشته می کند. در ابتدای صحبت تراویس راننده را به تلاش و فعالیت بیشتر تشویق می کند اما در ادامه، راننده مشکلات بیشتری را برای مدیرعامل اوبر مثال میزند که این مسئله سبب عصبانیت و درگیری لفظی او با راننده می شود که این موضوع  تاثیر منفی ایی روی شرکت اوبر می گذارد.

 

ماجرای دوم:

در زمانیکه به دستور رییس جمهور امریکا (دونالد ترامپ)، طرح ممنوعیت ورود برای 7 کشور مسلمان به امریکا صادر می شود، تاکسی های شهری و رقیب اوبر(شرکت لیفت) به نشانه ی اعتراض و اعتصاب نسبت به تصمیم گرفته شده در مورد تبعیض نژادی، به مدت 24 ساعت در فرودگاه جان اف کندی نیویورک خدمات خود را ارائه نمی دهند، اما شرکت اوبر به این موضوع اهمیت نداده و به مسافران فرودگاه سرویس می دهد که این موضوع عاملی برای تخریب بسیار زیاد شرکت اوبر در نگاه مردم از جهت بی اهمیت نشان دادن مسئولیت اجتماعی این شرکت نسبت به اقلیت های مذهبی و بوجود آمدن هشتگ آن _اینستال اوبر (uninstall_uber#) می شود.

 

ماجرای سوم:

شرکت اوبر با توجه به حجم بالای پرسنلی که دارد به عنوان محیطی ضد زن از آن یاد می شود که بسیاری از کارمندان زن این شرکت پس از خروج از آنجا، شروع به تعریف داستان های واقعی مربوط به خود نسبت به محیط خشن، مردانه، ضدزن و رشد نکردن موقعیت شغلی خود از یک سطح به بالاتر کردند که این مسئله نیز از نظر عموم بسیار نامتعارف و بد بود.

 

حاصل سه اتفاق بالا، عاملی برای تصمیم سهامداران و هیات مدیره ی اوبر به استعفا دادن تراویس کالانیک از سمت مدیر عاملی می شود که او پس از چند ماه درگیری و مذاکره برای اصلاح خود، بدلیل حفظ منافع تیم و شرکت، جایگاه خود را به دارا خسروشاهی (آمریکایی ایرانی تبار) می دهد.

 

برایم جالب بود و به این نتیجه رسیدم که مدیرعامل و بنیانگذار اوبر یکی از بزرگترین شرکت های دنیا هم که باشی، اگر خطا کنی باید به جهت حفظ منافع تیم و شرکت، از سمت خود کناره گیری کنی و جای خود را به فردی با صلاحیت بالاتر بدهی.

انجام این تغییرات در زبان ارزشگذاری استارتاپ ها (willingness to step aside, if necessary) نام دارد.

 

این نگاه در سازمان ها و کشورهای زیادی وجود دارد و امیدوارم تعداد قصه هایی که در مورد شرکت های داخل کشورمان نسبت به حفظ سمت و صندلی میشنویم کمتر و شاهد رشد هدفمندتری باشیم.

با تشکر از محمدرضا فرحی (فعال در حوزه ی اکوسیستم استارتاپی ایران و بنیان گذار بیمه بازار) بابت توضیحات خوبش نسبت به مطلب عنوان شده.

 

 

 1                  5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *