اپلیکیشن های خدماتی

اپلیکیشن های خدماتی در چند سال گذشته با بوجود آمدن دغدغه های متعددی که به زندگی عموم جامعه راه پیدا کرده، مسیر جدیدی را در نوع استفاده از امکانات موجود مانند دسترسی سریعتر، راحتی در انتخاب، مقایسه ی با دقت بالا، خواندن نظرات سایرین و بهینه سازی استفاده از زمان برای عموم جامعه فراهم کرده اند.

 

 

زمانیکه اسنپ تبلیغات گسترده ی خودش را از تهران آغاز و به شهرهای دیگر نفوذ کرد، به نظرم یک تغییر بنیادی در رفتار استفاده از ابزارهای مرتبط با موبایل بوجود آورد. من تعدد استفاده از اپلیکیشن را از آن زمان به صورت مداوم دنبال می کردم. همیشه دو برند دیجی کالا و اسنپ را عاملین اصلی تغییر رفتار استفاده از امکانات آنلاین میبینم. دیجی کالا فرهنگ استفاده از خرید محصولات را به صورت آنلاین تغییر داد و اسنپ استفاده از اپلیکیشن. فکر می کنم جامعه برای این تغییر بزرگ همیشه وام دار این دو برند خواهد ماند.

با گشایشی که در این مسیر بوجود آمد شاهد خدمات بیشتر و بهتری از سمت مجموعه های جدید بودیم.

اسنپ فود که با حضور پر رنگش و البته تمایز بسیار زیادش نسبت به سایر رقبا، بازار سنتی غذا را به خوبی و با کاربری راحت به سمت آنلاین شدن تغییر داد، علی بابا در صنعت فروش بلیط هواپیما و در ادامه قطار و اتوبوس حق انتخاب و خرید بدون استرس را به همراه آورد، الوپیک با آنلاین کردن درخواست پیک موتوری که البته در جنگ با اسنپ به سمت انزوا رفت، آپ در خدمات پرداخت آنلاین، کافه بازار به عنوان مرجعی برای شناخت اپلیکیشن ها ی متعدد با خدمات مختلف، دیوار به عنوان پلتفرمی برای خرید و فروش و یافتن راحت تر نیازهای کوچک تا بزرگ، بلد و نشان با دنبال کردن مسیر “وِیز” در مسیریابی ( که به نظرم یکی از بزرگترین مشکلات هر فردی که نیاز به جابجایی دارد را حل کرده) به موج جدید بوجود آمده در استفاده از اپلیکیشن ها کمک کردند.

یکی از عوامل مهمی که سبب رشد بزرگ و تغییر سریع رفتار سنتی به آنلاین در مصرف کننده شد، تبلیغ روی خدماتی بود که فرکانس استفاده ی بالایی داشتند. درخواست تاکسی، سفارش غذا، استفاده از پیک و همچنین انتقال پول از مواردی هستند که در طول یک روز می توان بارها آن ها را سفارش داد. حالا که آنلاین شده اند، بیشتر از قبل.

از مزایای حضور اپلیکیشن ها، پیام ها و نوتیفیکیشن های مختلف به سبب آگاه سازی کاربر هست که میشود از این طریق خدمات و سرویس های جدید، تخفیف ها و همکاری های تازه را به خوبی و با اثرگذاری بالا به اطلاع رسانید. مورد دیگری که توجه کاربر را به سمت این موج بیشتر کرد، شخصی سازی از طریق این ابزارهاست. هر فرد میتواند با توجه به برنامه ای که نصب میکند انتخاب های خودش را جدا کرده و در زمان استفاده، راحت تر به مرحله ی انتخاب برسد.

در کنار خدمات بالا که بیشتر رفع یک نیاز را برای شروع، هدف قرار دادند (تاکسی، پیک، غذا، بلیط و …)، پلتفرم هایی با نگاه به رفع نیاز در حوزه ی خدمات منزل، خودرو و ساختمان شروع به شکل گرفتن کردند. مجموعه هایی با هدف رفع نیازهای گسترده ی خدماتی و حل مشکل اعتماد. که به اصطلاح در دسته ی service market place ها قرار می گیرند.

 

 

 

نکته ی بسیار مهم در تفاوت این پلتفرم های دوسویه ( یک سو مشتری و سوی دیگر تامین کننده ) با پلتفرم های اشاره شده در بالا، فرکانس پایین استفاده از خدمات است. همین یک نکته ی ساده اما مهم، کل استراتژی ورود به بازار و زنده ماندن در آن را نسبت به سایرین متمایز می کند. تامین و رفع نیاز خدماتی که بخش بزرگی از آن با فاصله های بسیار زیادی مورد تقاضای کاربران قرار می گیرد. نظافت، خشکشویی، کارواش، خدمات تعمیرات در بخش های تاسیساتی- گرمایشی و سرمایشی، دکوراسیون و صدها خدمت دیگر از مواردی هستند که پر استفاده ترین آنها در کوتاهترین زمان، هر 15 روز یکبار مورد استفاده قرار می گیرند در حالی که سفارش غذا، تاکسی و پیک میتواند روزانه چندین بار توسط یک فرد انجام شود. از این رو تنوع و گستردگی خدمات اهمیت ویژه ای پیدا می کند تا پلتفرم های فعال در این حوزه بتوانند از سبد محصولشان، فروش بالاتری را از هر کاربر بدست بیاورند.

در همین زمینه هم عده ای تک محصولی کار کردند مثل خشکشویی و کارواش ها. اما به خاطر تعدد کم در درخواست از یک مشتری و سوددهی پایین، برای زنده ماندن، بیشتر به سمت جذب بازارِ یک بخش از یک شهر رفتند و به همین دلیل هم احتمال اسکیل کردن آنها بسیار پایین است.

مجموعه های دیگر اما با بررسی بهتر بازار و تلاش برای جذب بازار آنلاین در این حوزه، شروع به تکمیل سبد خدمات خودشان کردند و با تلاش به شهرهای مختلفی وارد شدند. عده ای نام پلتفرم خودشان را خدمات در محل گذاشتند، عده ای آن را بازار آنلاین خدمات و عده ای دیگر سامانه ی آنلاین خدمات را انتخاب کردند. مجموعه هایی مثل آچاره، استادکار و خدمت از ما.

ما خدمت از ما را یک بازار آنلاین خدمات نامگذاری کردیم تا بتوانیم با استفاده از گستردگی این نامگذاری، خدمات متنوع و متعددی را بدون محدودیت به کاربران ارائه بدهیم. استفاده از درگاه های مختلف برای ثبت درخواست (اپ، وب اپ، سایت و تماس)، امکان آگاهی از قیمت خدمات قبل از ثبت سفارش، امکان رزرو ساعت و تاریخ مورد نظر مشتری، فرآیند مقایسه ای بین متخصصین پیشنهاد دهنده ( دیدن امتیازات، خواندن نظرات و مشاهده ی مدارک و گواهینامه ها، بررسی تعداد کار انجام شده و آگاهی از قیمت دقیق) و ایجاد راه های ارتباطی تماس و چت با متخصصین از جمله مواردی است که در خدمت از ما برای سهولت در آگاه سازی و استفاده ی کاربران ایجاد کرده ایم.

تلاش و آرزوی قلبی من و تیم خدمت از ما تجربه ی کاربری خوب هم برای مشتریان و هم برای متخصصین است.

 

با تشکر

 

 

 

 1                  5

یک دیدگاه برای “اپلیکیشن های خدماتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *